IMPLEMENTASI SUPERVISI AKADEMIK DALAM MENINGKATKAN KINERJA GURU DI SMA SJAKHYAKIRTI PALEMBANG
DOI:
https://doi.org/10.34125/jmp.v10i3.804Keywords:
Supervisi Akademik, Kinerja Guru, Pendidikan, GuruAbstract
Academic supervision at Sjakhyakirti High School in Palembang, from planning to evaluation and follow-up, is carried out by an experienced supervisory team. This research aims to describe and analyze how the planning, implementation, evaluation, and follow-up of academic supervision are implemented to improve teacher performance. This research uses a descriptive qualitative approach with data collection methods including observation, interviews, and documentation. The research results show that the planning of academic supervision involves creating schedules and determining instruments that refer to the principal training module. The implementation of academic supervision includes scheduled observations in the classroom, completion of pre- and post-observation sheets by teachers as a form of "self-assessment," and individual delivery of observation results. The results of the academic supervision evaluation show that the majority of teachers have exceeded the specified standard criteria. Teachers who need guidance are included in training, workshops, internships, or comparative studies to improve the quality of their performance. This academic supervision focuses on the continuous improvement of teacher abilities.
References
Aedi, N. (2014). Pengawasan Pendidikan ( Tinjauan Teori dan Praktik). Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada.
Amelia, D. D. (2021). “Manajemen Supervisi Akademik Dalam Peningkatan Kinerja Guru (Studi Kasus di SD IT Insan Rabbani Lampung Utara)”., Tesis. Lampung: Universitas Lampung.
Apriyadi Raberi, Happy Fitria, Yessi Fitriani. (2020, Desember). Pengaruh supervisi kepala sekolah dan peran komite sekolah terhadap kinerja guru. Jurnal Al- Qiyam, 11-20.
Aqib, Z. (2021). Step by Step Kepemimpinan Pembelajaran dan Supervisi Akademik Panduan. Yogyakarta: Andi.
Arrosit, A. M. (2020). Supervisi Akademik kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru (studi kasus di MA Ma’arif Al-Falah). Ponorogo: IAIN Ponorogo.
Asf Jasmani dan Mustofa. (2013). Terobosan Baru Dalam Kinerja Peningkatan Kerja Pengawas Sekolah dan Guru. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Baisa H dan Nurgiani, M. D. (2016). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran PAI Di SMPN 4 BOGOR. BOGOR: Fikra 7 (1).
Bernadin dan Russel. (2010). MSDM. Bandung: PT Armico.
Chaerul Fajar et al. (2022). Supervisi Pendidikan. Jawa Timur: Klik Media.
didi, p. (2018). Kinerja Guru kompetensi Guru motivasi kerja. Sukabumi: Cv Jejak.
Dikdasmen, D. (2000). Rambu-rambu penilaian kinerja. Jakarta: Dikdasmen Depdiknas RI.
Edi Harapan dan Tri Yuni Hendrowati. (2024). Arah Baru Supervisi Pendidikan Indonesia. Palembang: Noer Fikri.
Firdaus, Aisyatul Ilmi Alifah. (2022). Implementasi Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Addimyati Jenggawah Jember. Tesis Universitas Islam Negeri Kiai Haji.
Fuad, N. (2021). Supervisi Pendidikan. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Glickman. (1981). Development supervision, alternative practices for helping teachers. improve instruction. Alexandria: Virginia ASCD.
Irham, F. (2013). Manajemen Kinerja Teori dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.
Kompri. (2017). Manjaemen Pendidikan. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
kusuma. (2023). implementasi. jakarta, 1-14.
Kusumawati, S. (2021). Analisis Implementasi Supervisi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di SMA Negeri 5 Pematangsiantar. Tesis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.
Mahfuzhiansyah. (2021). Pelaksanaan Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru Di SD Negeri 1 Tri Buana Kabupaten Kotim, Tesis. Palangkaraya: IAIN Palangkaraya.
Mahmud, H. (2015). Administrasi Pendidikan (Menuju Sekolah Efektif). Aksara Timur.
Meidina, Syarwani Ahmad, Destiniar. (2020). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dan Supervisi Akademik Terhadap Kinerja Guru. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemipinan dan Supervisi Pendidikan.
Miles, B. M dan .M. H. . (2016). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. UIP.
Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Mukhtar dan Iskandar. (2009). Orientasi Baru Supervisi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.
Mulyadi dan Ava Swastika Fahriana. (2018). Supervisi Akademik (Konsep, Teori, Model. Malang: Madami.
Mulyasa, E. (2009). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2011). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya.
Ondi Saondi et al. (2021). Konsep Dasar Manajemen Pendidikan Bermutu. Bandung: PT Refika Aditama.
Pianda, D. (2018). Kinerja Guru kompetensi Guru, motivasi kerja, Kepemimpinan Kepala Sekolah. Sukabumi: CV Jejak.
Pianda, D. (2018). Kinerja Guru ; kompetensi Guru, motivasi kerja, Kepemimpinan Kepala Sekolah. Sukabumi: CV Jejak.
Pianda, D. (2018). Kinerja Guru, Kompetensi guru, motivasi kerja, kepemimpinan Kepala Sekolah. Sukabumi: CV Jejak.
Riduwan. (2009). Metode Kajian Administrasi. Bandung: Alfabeta.
Sagala, S. (2000). Administrasi Pendidikan Kontemporer . Bandung: Cv Alfabeta.
Sanjaya, W. (2015). Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sergiovanni & Robert J. (1963). Supervision a Ridefinition. Ninth Ed: Boston Collage.
Setyo Hartanto dan Sodiq Purwanto. (2019). SUPERVISI DAN PENILAIAN KINERJA GURU. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan .
Slameto et al. (2017). PENINGKATAN KINERJA GURU MELALUI PELATIHAN BESERTA FAKTOR PENENTUNYA. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial.
Slameto et al.,. (2017). Peningkatan Kinerja Guru melalui Pelatihan Beserta Faktor Penentunya. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 38-47.
Sudaryono. (2017). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sugiyanti & Sabar Nrimo. (2016, Januari). Pengelolaan Supervisi Akademik oleh Kepala Sekolah di SD Negeri 6 Putatsari Grobogan. Jurnal Managemen Pendidikan, 11(2), 75-83. doi: https://doi.org/10.23917/jmp.v11i1.1829
Sugiyono. (2010). Memahami Penelitian Kualitatif . Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Sumarni. (2019). “Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru SDN Centre Mawang Kabupaten Gowa, Tesis. Makasar: Universitas Muhammadiyah Makassar.
Supardi. (2016). Kinerja Guru. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Suryosubroto, B. (2004). Manajemen Pendidikan di Sekolah. Jakarta: Pt Rineka Cipta.
Suwartini. (2017). Supervisi Akademik Kepala Sekolah, Profesionalisme Guru Dan Mutu Pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 64-70. doi: https://doi.org/10.17509/jap.v24i2.8294
Syarwani Ahmad, Zahrudin Hodsay. (2020). Profesi Kependidikan dan Keguruan. Yogyakarta: Deepublish.
Usman. (2006). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Wibowo. (2009). Manajemen Kinerja. Jakarta: Rajawali Press.
Wiwin Wahyuningsih & Sofiyan Anif. (2016). Pengelolaan Supervisi Akademik Di SMPN 1 Todanan Blora. Manajemen Pendidikan. Jurnal Managemen Pendidikan, 11(2), 114-122. doi: https://doi.org/10.23917/jmp.v11i2.2654
Yosep Ayubi, U. (2020). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Pendidik. Manazhim 2, 2.
Yusuf, A. (2014). Metodelogi Penelitian. Jakarta: Prenada Media Group.
Zulfikar, Bukman Lian, Fitria. (2020). ImplementasiSupervisi Akademik dalam Meningkatkan Kinerja. Jurnal JMKSP (Palembang:Universitas PGRI Palembang, 2020), vol 5, no 2, juli-Desember.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Manajemen Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.