INTEGRASI PENDIDIKAN KELUARGA DAN SEKOLAH BERBASIS NILAI BUDAYA LOKAL BAGI PENINGKATAN PRESTASI SISWA
DOI:
https://doi.org/10.34125/jmp.v10i3.785Keywords:
Integrasi Pendidikan, Keluarga, Sekolah, Nilai Lokal, Prestasi SiswaAbstract
This study aims to explore an integrative conceptual model between home and school education based on local values to improve student achievement. The research focuses on identifying and designing an integration model that not only connects the roles of families and schools but also accommodates the local values embedded in Indonesian society. This study employs an exploratory qualitative method, as it seeks to deeply investigate the concept of integration from various scientific literatures and to identify an appropriate conceptual model. Data collection techniques were carried out through library research by reviewing open-access scientific journals from the past ten years, books, research reports, and educational policy documents, followed by content analysis of literature relevant to the integration of family-school education and Indonesian local values. The findings highlight five main pillars in the collaborative integration model: shared goals, value alignment, functional programs, joint supervision, and joint assessment. This model offers novelty by emphasizing the role of local values as a binding element between families and schools, as well as a reinforcement of students' cultural identity. The study provides theoretical contributions to the development of educational policies and serves as a foundation for future empirical research to examine the effectiveness of implementing the model in various Indonesian school contexts.
References
Abdillah, R. H. (2019). Ilmu Pendidikan: Konsep, Teori dan Aplikasinya. Medan: LPPPI.
Ahmad Abdul Qiso, K. B. (2022). Implikasi Kerjasama Yang Simultan Antara Keluarga, Sekolah, Dan Masyarakat Dalam Pendidikan Islam Dengan Pendekatan Sosiologis. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah 7 (2), 16-31. doi: https://doi.org/10.48094/raudhah.v7i2.191
Ahmadi, A. (2004). Sosiologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Aida Noer Aini, E. N. (2021). Strategi Menanamkan Nilai - Nilai Akhlak Melalui Integrasi Pendidikan Nilai - Nilai Akhlak Melalui Integrasi Pendidikan. Paedagogie: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam Vol. 2 No. 01. doi: https://doi.org/10.52593/pdg.02.1.04
Amin, A. (2017). Sinergisitas Pendidikan Keluarga, Sekolah Dan Masyarakat; Analisis Tripusat Pendidikan. At Ta'lim: Media Informasi Pendidikan Islam Vol 16, No 1 , 106-125.
Barsihanor, B. (2015). Kerjasama antara Sekolah dan Keluarga dalam Pendidikan Karakter. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah 1 (1), 54-69. doi: https://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v1i1.275
Dita Amelia, S. Y. (2024). Kolaborasi Guru dan Orang Tua untuk Inovasi Pendidikan Berkualitas di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pengajaran Sekolah Dasar Vol. 1 No. 1, 28-39. Retrieved from https://journal.innoscientia.org/index.php/jipsd/article/view/119
Djamarah, S. B. (2014). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Bandung: Rineka Cipta.
F. Y. Lubis, S. I. (2024). Optimalisasi Dukungan Orang Tua dalam Meningkatkan Keterampilan Penyesuaian Akademik Siswa dengan Status Sosio-Ekonomi Menengah Bawah. J-Dinamika Vol. 9, No. 1 , 58-64.
Faris Fathan R, d. (2024). Kolaborasi antara Peran Pendidik di Rumah dan Pendidik di Sekolah dalam Membimbing Cara Bergaul dengan Teman Sebaya (Fase 7 Tahun Kedua). Vol. 8 No. 2 (2024): Volume 8, Nomor 2, 372-380. doi: https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v8i2.978
Faris Fathan R, I. K. (2024). Kolaborasi antara Peran Pendidik di Rumah dan Pendidik di Sekolah dalam Membimbing Cara Bergaul dengan Teman Sebaya. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual Vol. 8 No. 2, 374-380.
Fatchurrohman. (2012). Kemitraan Pendidikan Membangun Relasi Sinergis Antara Sekolah, Keluarga, Dan Masyarakat. Salatiga: IAIN Salatiga Press. Retrieved from http://perpus.iainsalatiga.ac.id/g/pdf/public/index.php/?pdf=2108/1/kemitraan
Harmoko. (2012). Asuhan Keperawatan Keluarga. Semarang: Pustaka Pelajar.
Ibnu Hamdan Muzakki, d. (2023). Sinergitas Keluarga, Sekolah dan Masyarakat terhadap Pendidikan di Era Disrupsi menurut Nahlawi. Jurnal Inovasi Pendidikan Vol. 1 No. 3, 360-374. doi: https://doi.org/10.60132/jip.v1i3.133
Indrayani, Nani Sunarni dan Lia Maulia. (2016). Membangun Budaya Literasi Berbasis. Kearifan Lokal: Dimulai dari Keluarga sampai Sekolah. Riksa Bahasa X Literasi dan Budaya Bangsa (pp. 669-676). Bandung: Prodi Pendidikan Bahasa Indonesia.
Irzam Irzam, S. N. (2024). Peran Orangtua dalam Mendukung Keberhasilan Akademik Anak di Sekolah Dasar: Tinjauan Literatur. ALSYS : Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 329-337.
Jannah, M. (2020). Kolaborasi Keluarga Dan Sekolah Dalam Menunjang Pencapaian Tujuan Pendidikan Agama Islam Pada Sd Alam Muhammadiyah Banjarbaru. DARRIS: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 3 (2), 73-83. doi: https://doi.org/10.47732/darris.v3i2.283
Junaidi, A. (2016). Sinergitas Pelaksanaan Pendidikan Agama Islam pada Jalur Sekolah, Keluarga dan Masyarakat di MIN Roham Raya Kecamatan Wanaraya Kabupaten Barito Kuala. Banjarmasin : IDR UIN Antasari .
Nurfidah Nurfidah, E. R. (2022). Membangun Budaya Literasi Berbasis Kearifan Lokal Di Desa Mandala Kecamatan Wera. Abdi Masyarakat Vol 4, No 2, 55-58. doi: http://dx.doi.org/10.58258/abdi.v4i2.6056
Nurhaliza Rizki Avrilla, d. (2023). Sinergitas Sekolah Dan Keluarga: Optimalisasi Pembinaan Akhlak Mulia Siswa SMA. Jurnal Wanita dan Keluarga / Vol 4 No 2, 187-200. doi: https://doi.org/10.22146/jwk.8420
Nurhasan. (2018). Pola Kerjasama Sekolah dan Keluarga dalam Pembinaan Akhlak (Studi Multi Kasus di MI Sunan Giri Dan MI Al-Fattah Malang). Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam 3 (01), 97-111. Retrieved from https://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/makrifat/article/view/3136
Nurhasan. (2018). POLA KERJASAMA SEKOLAH DAN KELUARGADALAM PEMBINAAN AKHLAK. Jurnal Al-Makrifat Vol 3, No 1, 97-111.
Nurhendrayani, H. (2017). Model kemitraan keluarga dengan sekolah dasar: pelibatan aktif orangtua. Bandung: PP-PAUD dan Dikmas Jawa Barat. Retrieved from https://repositori.kemendikdasmen.go.id/25703/1/Model%20Parenting%202017-Model%20Kemitraan%20SD-w.pdf
Nurul Hikmah, M. H. (2021). Integrasi Sekolah dan Keluarga Pada Anak Usia Dini. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam Vol. 10 No. 02 .
Qomar, M. (2005). Epistemologi Pendidikan Islam dari Metode Rasional Hingga Metode. Jakarta: Erlangga.
Said, N. (2015). Integrasi Nilai Harmoni Dalam Pendidikan Islam Melalui Keluarga Dan Sekolah. Palastren: Jurnal Studi Gender, 57-78. doi: http://dx.doi.org/10.21043/palastren.v8i1.934
Sani Susanti, S. S. (2024). Faktor-Faktor Penghambat Kerjasama Orang Tua-Guru dalam Mengontrol Pembelajaran Kelas 2A di MIS Ibnu Halim. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 26847–26852.
Sanjaya, P. (2018). Pentingnya Sinergitas Keluarga Dengan Sekolah Melaksanakan Strategi Dalam Pembelajaran. Jurnal WIdyacarya, 34-41. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/235173927.pdf
Shafura, H. R. (2018). Kerjasama Antara Sekolah Dengan Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Di Sd Muhammadiyah Al Mujahidin Wonosari. Basic Education. Jurnal Elektronik PGSD. Vol. 7 No. 34. Retrieved from https://journal.student.uny.ac.id/pgsd/article/view/13903
Sit, M. (2021). Mendidik Akhlaq Al Karimah Anak Usia Dini: Kolaborasi Sekolah Dan Keluarga. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam 5 (1), 11-18. doi: http://dx.doi.org/10.30821/ansiru.v5i1.9663
Siti Marfungah, M. M. (2025). Kemitraan Keluarga dan Sekolah dalam Menanamkan Karakter Tanggung Jawab Anak Usia Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan Vol 13, No 1 .
Siti Marfungah, M. M. (2025). Kemitraan Keluarga dan Sekolah dalam Menanamkan Karakter Tanggung Jawab Anak Usia Sekolah Dasar. Kalam Cendikia Kalam Ilmiah Pendidikan Vol 13, No 1. doi: https://doi.org/10.20961/jkc.v13i1.97857
Sri Astuti, K. M. (2021). Sinergitas Guru Dan Orang Tua Dalam Integrasi Nilai Karakter Pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Karakter Vol. 12, No. 1. doi: https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.38898
Sri Lestari Yuniarti, d. (2016). Kemitraan Sekolah Dasar Dengan Keluarga dan Masyarakat. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Keluarga. Retrieved from https://repositori.kemendikdasmen.go.id/495/1/Juknis_SD.pdf
Suhartono Suhartono, S. F. (2018). Analisis Keterlaksanaan Dan Pengaruh Kemitraan Sekolah, Keluarga, Dan Masyarakat Terhadap Kualitas Pendidikan Di SD Negeri 02 Karangsari Kebumen. Dwija Cendekia: Jurnal RIset Pedagogik, 73-80. doi: https://doi.org/10.20961/jdc.v2i1.18926
Suyadi. (2019). Strategi pembelajaran pendidikan karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya Bandung.
Sylvia Zakiyyatul Miskiyyah, d. (2025). Integrasi Pembelajaran Berbasis Budaya Dan Kearifan Lokal Dalam Kurikulum Madrasah Ibtidaiyah: Analisis Literatur Tentang Model Dan Implementasinya. Jurnal Manajemen Pendidikan, 618-632. doi: https://doi.org/10.34125/jmp.v10i2.589
Tafsir, A. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Triwardhani, I. T. (2020). Strategi Guru dalam membangun komunikasi dengan Orang Tua Siswa di Sekolah. . Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99-113.
Viviana Lisma Lestari, S. S. (2022). Kerjasama Sekolah Dan Keluarga Dalam Pendidikan Karakter Dengan Pola Mindset Pengembangan Diri. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 6 (3), 544-552. doi: http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i3.1022
Wardhani, N. W. (2013). Pembelajaran Nilai-nilai Kearifan Lokal Sebagai Penguat Karakter Bangsa Melalui Pendidikan Informal. Jurnal Penelitian Pendidikan UPI. doi: https://doi.org/10.17509/jpp.v13i1.3504
Yeanny Yulia Lessu, d. (2024). Kemitraan Keluarga dan Sekolah Dalam Penguatan Karakter Mandiri Siswa di Sekolah Dasar. Educare: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran 4 (1), 8-13. doi: https://doi.org/10.56393/educare.v4i1.2025
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Manajemen Pendidikan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.