PENERAPAN STRATEGI INDEX CARD MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AQIDAH DAN AKHLAK KELAS VII D DI SATUAN PENDIDIKAN MU’ADALAH WUSTHO MAJLIS TAFSIR AL- QUR’AN KARANGANYAR TAHUN AJARAN 2024-2025

Authors

  • Abdul Nastain Institut Islam Mamba'ul 'Ulum, Indonesia
  • Sukari Sukari Institut Islam Mamba'ul 'Ulum, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.34125/jmp.v10i3.689

Keywords:

Index Card Match, Hasil Belajar, Education

Abstract

The subject of Aqidah and Akhlak in Islamic education contains several thought constructs that aim to provide religious knowledge for students. This study aims to improve students’ learning outcomes in the Aqidah and Akhlak subject through the implementation of the Index Card Match strategy in Class VII D at Satuan Pendidikan Mu’adalah Wustho Majlis Tafsir Al Qur’an Karanganyar in the academic year 2024-2025. The research employed Classroom Action Research (CAR) method using the Kemmis and Taggart model, which consists of the stages of planning, action, observation, and reflection. The study was conducted in two cycles, where each cycle consisted of two meetings. The results of the study showed that the implementation of the Index Card Match strategy was able to enhance student activity and learning outcomes. In the pre-action stage, only 57% of students met the Minimum Completeness Criteria (KKM). In the first cycle, the percentage of students who met the KKM increased to 77%. Furthermore, in the second cycle, this percentage rose again to 88%. The Index Card Match strategy proved to be effective in creating a more interactive and enjoyable learning atmosphere, which in turn encouraged students to be more active and confident during the learning process.

References

Ainin, N., & Zulianah, D. (2021). Antara Aqidah dan Akhlak dalam Pendidikan Islam: Suatu Tinjauan Kritis. Kurikula: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1–15.

Anggela, M. (2025). Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Dengan Tipe Make A Match. At-Tarbiyah: Jurnal Penelitian Dan Pendidikan Agama Islam, 2(2), 106–118.

Annisa, F., & Marlina, M. (2019). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe index card match terhadap aktivitas dan hasil belajar matematika peserta didik. Jurnal Basicedu, 3(4), 1047–1054.

Buna’i, S. A. (2021). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakad Media Publishing.

HIDAYAT, I. (2019). 50 Strategi Pembelajaran Populer : Kumpulan Lengkap Teori Dan Aplikasi Pembelajaran Masa Kini / Isnu Hidayat, S.Pd. Diva Press,.

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309.

KHOIRUL, P. S. K. I. I. I. M. I., & TYAS, D. W. I. A. (n.d.). PENINGKATAN HASIL BELAJAR AKIDAH AKHLAK MATERI AKHLAK TERPUJI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE INDEX CARD MATCH.

Melvin L. Siberman. (2018). Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Nuansa Cendikia .

Motoh, T. C., & Susanti, K. (2022). Penggunaan Video Tutorial Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas VII Smp Negeri 3 Tolitoli. Jurnal Teknologi Pendidikan Madako, 1(1), 1–17.

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rambe, R. N. K. (2018). Penerapan strategi index card match untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran bahasa indonesia. Jurnal Tarbiyah, 25(1).

Susanti, S., Aminah, F., Assa’idah, I. M., Aulia, M. W., & Angelika, T. (2024). Dampak negatif metode pengajaran monoton terhadap motivasi belajar Siswa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(2), 86–93.

Walewangko, G., Usoh, E. J., & Lengkong, J. S. J. (2024). Kajian Pustaka: Interaksi Edukatif Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Jurnal Genta Mulia, 15(1), 254–259.

Downloads

Published

2025-09-12

How to Cite

Nastain, A., & Sukari, S. (2025). PENERAPAN STRATEGI INDEX CARD MATCH UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AQIDAH DAN AKHLAK KELAS VII D DI SATUAN PENDIDIKAN MU’ADALAH WUSTHO MAJLIS TAFSIR AL- QUR’AN KARANGANYAR TAHUN AJARAN 2024-2025. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(3), 975–984. https://doi.org/10.34125/jmp.v10i3.689